Kim jest Śri Radha
wykład wygłoszony przez Jagadguru Shri Kripalu Ji Maharaj
Dzisiaj jest pomyślny dzień pojawienia się Śri Radha Rani. Dlatego wszyscy musicie mieć pragnienie, aby wiedzieć, czym jest Radha Tattva? Kim jest Radha?
Najpierw zrozummy gramatyczną budowę słowa „Radha”. Radha jest rdzeniem słowa w języku sanskryckim. Jego znaczenie to aradhana (czcić) i upasna (wielbić). Słowo Radha ma dwa znaczenia i oba są poprawne. Jedno znaczenie słowa Radha to ta, która modli się i czci Śri Kryszne. Drugie znaczenie to ta, która jest czczona przez Brahm Shri Krishna, czyli Radha. Mamy więc dwa przeciwstawne znaczenia. Nazywa się Radha, ponieważ czci Brahm Kryszna, a nazywa się Radha, ponieważ Brahm Kryszna czci Ją.
Bhagwatam – 10/30/28 – Kiedy Kryszna zniknął z Maharas z Radhą, Gopi lamentowały nad rozłąką i szukały ich. Zobaczyły ślady Radhy i Kryszny. Gopi powiedziały do siebie. Kryszna, nasz ukochany zabrał tę Gopi, która musiała być dla Niego najbardziej oddana. Jesteśmy oddanymi niższego poziomu niż Ona. Dlatego Kryszna zabrał tę Gopi i zostawił nas tutaj.
Brahm Vaivart Puran – Krishn mówi w tym wersecie – „O Kishori Ji, proszę wybacz Moje błędy i obdarz Mnie łaską”. Tak więc oba rodzaje stwierdzeń można znaleźć w pismach. Dlatego słowo Radha ma dwa znaczenia i oba są poprawne. Niektórzy mówią, że Radha Tattva została później wymyślona przez niektórych ludzi, a Śri Kryszna jest jedyną Tattvą.
W Wedach zadano pytanie: „Kto jest najwyższą mocą, która jest ponad wszystkim?” Odpowiedź jest również podana w Wedach. Śri Kryszna jest ponad wszystkim. Wszyscy inni są względem Niego podrzędni i są czcicielami Shri Krishna. Niektórzy ludzie jednak, będąc pod wpływem swoich emocji, że Radha musi być najlepszą oddaną (Śri Kryszna), stopniowo zwiększali Jej znaczenie tak bardzo, że Śri Kryszna Brahm jest Jej oddanym i propagowali to. Niektórzy naiwni ludzie mówią w ten sposób.
Czym właściwie jest Radha Tattva? Odpowiedź na to pytanie zawiera się w jednym słowie: „Nieopisalna”. Wedy twierdzą, że forma Radhy jest nieopisalna. Innymi słowy, nie jest ona przedmiotem mowy, umysłu ani intelektu. Mimo to, aby przekazać podstawową wiedzę i pomóc oddanym na ich ścieżce oddania, wszyscy święci Rasik, pisma święte i Wedy opisywali Radhę. Zamierzam również krótko wyjaśnić „Kim jest Radha”.
Przede wszystkim musisz najpierw zrozumieć, kim jesteś. To ciało jest twoje, ten umysł jest twój i ten intelekt jest twój. Kim jesteś? Nie będziesz miał na to odpowiedzi. A jeśli będziesz miał odpowiedź, będzie ona zgodna z pismami. Będzie to teoretyczna wiedza, że „jestem duszą”. To ciało jest moje, umysł jest mój i intelekt jest mój. Jednak nie jestem ciałem, umysłem i intelektem, ale duszą.
Tak więc dusza jest najwyższa. Ciało, zmysły, umysł i intelekt są sługami duszy. Służą duszy 24 godziny na dobę. Myślą: „Co powinienem zobaczyć, aby moja dusza mogła poczuć się szczęśliwa”, „Co powinienem usłyszeć, aby moja dusza mogła poczuć się szczęśliwa”, „Co powinienem poczuć, aby moja dusza mogła poczuć się szczęśliwa”, „Co powinienem spróbować lub zjeść, aby moja dusza mogła poczuć się szczęśliwa”, „Czego powinienem dotknąć, aby moja dusza mogła poczuć się szczęśliwa”, „Co powinienem pomyśleć, aby moja dusza mogła poczuć się szczęśliwa”, „Co powinienem zdecydować, aby moja dusza mogła poczuć się szczęśliwa” itd. To wszystko, o czym możemy myśleć. To jest to, co robiliśmy w każdej chwili od wieczności.
Każdej sekundy pracujemy, aby służyć duszy. Wedy mówią: – Bhagwan Śri Kryszna jest twoją duszą, a ty jesteś Jego sługą. Idąc po kolei - tak jak twoje ciało jest sługą twojej duszy, podobnie twoja dusza jest ciałem Boga. A Bóg jest Duszą naszej duszy. W ten sam sposób, Duszą Śri Kryszny jest Radhą (Skand Puran i Bhagwatam) - Kalindi mówi - Radha jest duszą, a Shri Krishn jest Jej ciałem. Tak jak dusza kontroluje ciało, a ciało jest sługą duszy, podobnie dusza jest sługą Parmatmy, a Paramatma Śri Kryszna jest sługą Radhy.
Kiedy pisma nie potrafią wyjaśnić duszy, mówiąc: „Dusza, czyli ja, jest poza naszym intelektem”. „Więc kto może powiedzieć, że on wie – Duszę naszych dusz, Śri Kryszne?” „Więc kto może poznać duszę Śri Kryszny, Radhę?” Kto może o tym mówić? Kto może o tym myśleć? Kto może to zobaczyć? To wszystko jest niemożliwe. Teraz wiesz, że Radha jest Duszą najwyższej mocy, Śri Kryszny.
Jeśli ktoś myśli, że są inni – Brahamavaivat Puran – (Ved Vyas) – ten, który rozróżnia Radhę i Krysznę – z punktu widzenia po prostu cieszenia się Błogością, jeśli ktoś mówi, że Radha jest większa lub Kryszna jest większa, to w porządku. Jednak jeśli ktoś stworzy w swoim umyśle negatywną ideę, że Radha Ji jest większa niż Śri Kryszna lub Śri Kryszna jest większy niż Radha Ji, to taka osoba jest skazana na cierpienie w piekle o nazwie Kalsutra tak długo, jak długo istnieją słońce i księżyc – to znaczy aż do całkowitego zniszczenia ziemi. To jest tak wielkie wykroczenie. Obydwa są więc jednym.
Naradpanchratra – starożytne Pismo mówi: „Radha i Kryszna są absolutnie najwyższym Bogiem. Nie ma nic większego poza nimi”. Radha Upanishad – „Córka króla Vishbhanu jest główną Boską Mocą związaną ze stworzeniem. Wszystko pochodzi od niej”. zgodnie z tą mantrą Wed. Znaczenie dwóch słów „ra” i „dha” – „Od której pochodzi wszechświat, jest podtrzymywany i zniszczony, tą mocą jest Radha”.
Następnie Naradpanchratra mówi: – Drugą połową Śri Kryszny jest Radha, a Radha jest drugą połową Śri Kryszny. Śri Kryszna mówi: „Ja sam stałem się Radhą”, Radha mówi: „Ja sama stałam się Śri Kryszną”. Brahmvaivart Puran mówi: „Formę, którą ma Śri Kryszna, ja stałam się tą formą. To ja, tylko ja”, mówi Radha. „Przyjąłam męską formę, dlatego ludzie zaczęli nazywać mnie Śri Kryszna”. Więc oba są poprawne.
Naradpanchratra mówi ponownie – „Tak jak mleko i jego biel są jednym, podobnie Radha Kryszna są jednym”. Nie można oddzielić ani odróżnić bieli od mleka. Są tak bardzo jednym. Jedno znów stało się dwoma.
Naradpanchratra mówi – „Bogini Maha Lakszmi, która jest małżonką Maha Wisznu, pana niezliczonych systemów planetarnych – pojawia się z lewej strony ciała Radhy. Wszystkie Boginie, Durga, Jayanti, Mangalakali, Bhadra Kali, Kapalini, Durga, Kszma, Śiwadhatri, Swaha, Swadha, Vaisnavi i Brahmani, wszystkie pojawiają się z Radhy.
Padma Puran mówi – „Z paznokcia u nogi Radhy, niezliczeni Wisznu pojawiają się, nie tylko jeden Wisznu”. Padma Puran, Matsya Puran, Adi Puran, Padm Puran. Ved Vyasi Ji wyjaśnił znaczenie Radhy – „Ta, która spełnia wszystkie pragnienia wszystkich dusz, gdy wyleją kilka łez”. Jej imię to Radha. Dewi Bhagwat Puran mówi – „Najpierw musisz powiedzieć imię Radhy, a następnie imię Śri Kryszna. W ten sposób ten, kto mówi, wykonuje kirtan i medytuje w ten sposób, udaje się do Golok”. Imię Radhy jest zawsze brane jako pierwsze. Nikt nie mówi „Kryszna Radha”. Mówimy „Radha Kryszna”, „Shyama Shyam”.
W naszych pismach imię Radhy objawia się w niezliczonych miejscach. Nie ma ograniczeń w pismach świętych. Wielcy Jagadguru i acharyowie którzy byli w naszym Braj, jak Vallabhacharya, Nimbarkacharya, Gaurang Mahaprabhu, Ramanujacharya i Madhavacharya. Udowodnili to. Madhavacharya i Ramananujacharya – ci dwaj są Jagadgurus, którzy byli oddanymi Lakshmi Narayan. Pozostali święci i acharyowie Braj byli oddanymi Radha Kryszny.
Madhvacharya był oddanym Lakshmi Narayan, ale jego uczeń Madhvendra Puri był oddanym Radha Krishn. Uczeń Madhvendry Puri, Ishwas Puri był również oddanym Radha Kryszny. Uczeń Ishwara Puri, Chaitanya Mahaprabhu był również oddanym Radha Kryszny. Vallabharcharya mówi tylko jedno – „Radha jest samą Brahmą”. Ona nie jest równa Brahmowi, ona jest samą Brahmą. Nimbakacharya mówi, że „Radha jest mocą, a Kryszna jest tym, w którym moc ta przebywa”. Jest pewna różnica między nimi, ale też nie ma różnicy. Z tego powodu są dwiema osobami, ale też są jedną.
Shri Gaurang Mahaprabhu mówi, że Radha i Kryszna są zewnętrznie dwoma, a wiecznie jednym. Wniosek jest taki, że wszyscy aczarjowie uważają Radha Krysznę za jednego. Ramanacharya i Madvacharya piszą również w swojej filozofii, że niektórzy ludzie czczą Maha Lakshmi w formie Radhy. Więc nie powinieneś używać swojego intelektu, aby odróżnić Radhę od Kryszny. Z punktu widzenia Błogości Radha jest ważniejsza.
Święci Rasik śpiewali w pochwale: „Param Dhan Radha Naam Adhaar”. (Imię Radha to moje absolutne bogactwo i schronienie). „Jasu Shyam Murli Mah Tera, Sumirat Barambaar” Kryszna śpiewa jej imię na swoim flecie i cały czas o niej pamięta. „Kotin Roop Dhare Nandnandan, Tabahu Na Payo Paar”. Kryszna przybierał niezliczone formy, aby zgłębić głębię miłości Radhy, ale nie potrafił.
W Braj był święty o imieniu Albeli Sharan. On wyraźnie powiedział: – „Radha Ra Ke Kahat Cześć, Niksat Sakal Vikaar” (Kiedy powiesz „Ra”, wszystkie dolegliwości Maji (tego świata) uciekną) „Au Puni Avat Pavat Nahin” (A co jeśli Maja będzie próbowała wrócić) „Dhakka Det Dhakar” – Następnie powiedzenie „Dha” wyrzuca Maję.
Co mają do powiedzenia Wedy? Najpierw zajrzyjmy do Wed i sprawdźmy, czy imię „Radha” jest tam, czy nie. Imię jest tam, ale nie w nadmiarze. We wszystkich siedmiu przypadkach gramatycznych w Rigwedzie występuje słowo „Radha”. Oprócz tego w Wedach opisano również Radha Tatva.
Teraz, jeśli ktoś błędnie przetłumaczy imię Radhy, mówiąc: „Nie będę interpretować Radhy w ten sposób. Zamierzam zinterpretować to w inny sposób.” (werset w sanskrycie) – „Ich intelekt interpretuje zgodnie z własnymi skłonnościami.” (werset w sanskrycie) – Kiedy Uddhao zadał pytanie Śri Krysznie: „Dlaczego jest tak wiele ścieżek w naszym kraju?” „Dlaczego opisano tak wiele różnych ścieżek, takich jak karm, gyan czy yog?”
Więc Shri Krishn powiedział: „Każda dusza ma inne naturalne tendencje z powodu różnicy w trzech materialnych cechach w nich. Z tego powodu uczeni, zgodnie z upodobaniami swoich umysłów, wyjaśnili znaczenie Wed inaczej. Więc są ludzie, którzy błędnie przetłumaczyli znaczenie słowa „Radha”. Nie mam nic przeciwko nim. To w porządku. Mogą mieć swoją własną filozofię.
Teraz przejdźmy do Upaniszadów (werset sanskrycki). W Wedach zadano pytanie – Dlaczego Radha jest czczona? Kim jest Radha? Kto to jest Radha? Wedy odpowiedziały - Samvediya Radhopnishad – Wedy mówi: „Czyj pył z nóg, Kryszna, pan niezliczonych wszechświatów, który Wszechmocny nałożył na swoją głowę, to Radha Tattva. Leżąc na czyich kolanach, Kryszna, absolutna, najwyższa moc, zapomina o Błogości Goloku, tą mocą jest Radha.
Następnie Radha Upanishad mówi – – Ten, którego czci Śri Kryszna, to Radha Tattva. Ten, którego czci Radha, to Śri Kryszna Tattva. Obaj czczą się nawzajem. Radhikopanishad mówi ponownie, (werset sanskrycki) – Jedno Boskie światło – (werset sanskrycki) – Jedno Boskie istnienie, jedna najwyższa moc, stały się dwoma. Wed mówi – jedno Boskie istnienie stało się dwoma. Zarówno Radha, jak i Kryszna mają jeden intelekt, jeden umysł, jedną duszę, te same cechy, a wiedza jest jedna. Z tego powodu nie ma różnicy między nimi dwoma.
Wyjaśniłem ci również za pomocą następujących pism – Wedy, Upiszady, Narad Panchratra, Maysya Puran, Padm Puran, Adi Puran, Devi Bhagwat Puran, Brahmvaivart Puran, że Radha jest objawiona i opisana w tych pismach. Jednak niektórzy naiwni ludzie twierdzą, że imię Radhy nie znajduje się w Bhagwatam. Dlatego pojawiają się wątpliwości i ludzie zaczynają wierzyć, że Radha może być tylko wymysłem. Więc teraz udowodnię, że imię Radhy znajduje się w Bhagwatam w wielu miejscach.
Numer 1 – Bhagwatam 2/4/14 – Możesz to sprawdzić. Kim jest Radha? – „Nikt nie jest równy ani większy od Niej”. Innymi słowy, największą (duszą) absolutną najwyższą mocą jest Radha. Kiedy ona jest Duszą Śri Kryszny, a kiedy On jest absolutną najwyższą mocą, to jak moglibyśmy mieć wątpliwości co do Radhy? Więc słowo „Radhsah” użyte w Bhagwatam jest dla Radhy.
Numer 2 – Bhagwatam 10/30/28 – Kiedy Kryszna zniknął z Maharas z Radhą, Gopi płakały i szukały ich. Zobaczyły ślady Radhy i Kryszny. Gopi powiedziały: „Ona oddała najwyższą cześć. Ta, która oddaje największą cześć Krysznie, to Radha Tattva. Mówiłam o tym wcześniej.
Numer 3 – Bhagwatam 10/83/42 – Rukmini i inne królowe Krishna mówią: „Z piersi Radhy kumkum (czerwony proszek) zdobi lotosowe stopy Kryszny. Pragnę być sługą tego Shri”. Tutaj słowo „Shri” jest używane dla Radhy. Rukmini, zstąpienie „Shri” jest już z Kryszną (w Dwarika). Jak „Shri” mogłoby być używane dla Rukmini? Ona już tam była.
W tym wersecie użyto słowa „Shri”. „Shri” oznacza Radhę. Kiedy idziesz do świątyni tutaj w Barsanie, słyszysz ludzi mówiących: „Musimy iść do świątyni Shriji”. Nikt nie mówi świątyni Radhy Ji. Wed mówi: (werset sanskrycki) – Jedną mocą jest Shri, a drugą Lakshmi i wyjaśniłem, że Lakshmi jest stowarzyszona z Radhą.
Numer 4 – Bhagwatam 10/30/28 – Słowo Radha jest wyraźnie napisane w tym wersecie. Bhagwatam 10/30/36 – Tutaj imię Gopi jest używane dla Radhy. Kryszna zniknął z tą Gopi. Więc Gopi jest również jednym z imion Radhy. W Radha Upnishad, wśród innych synonimów, powiedziałem ci już o imieniu Rama – Bhagwatam 10/47/3 – Kiedy Uddhao udał się do Braj, Gopi usłyszały od mieszkańców wioski, że nadeszła wiadomość od Ramapati. Takie jest znaczenie tego wersetu. Czy wiadomość od Maha Vishnu przyszła dla Gopi? Była to wiadomość od Śri Kryszny. Dlatego tutaj słowo Rama jest używane dla Radhy.
Pójdźmy dalej, (werset sanskrycki) – Tak jak małe dziecko bawi się swoim cieniem, Śri Kryszna, absolutnie Błogosławiony Najwyższy Bóg, bawił się i wykonywał raas z Gopi. Tutaj imię Ramesh jest używane dla Kryszny. Czy Maha Wisznu wykonał raas? Więc tutaj Rama oznacza Radhę. Więc Pan Radhy – Kryszna wykonał raas. Bhagwatam 31.10.17 – W naszym Bhagwatam imię „Rama” jest wymieniane wiele razy, imię „Shri” jest wymieniane, imię „Gopi” jest wymieniane i jak ci powiedziałem, imię „Radha” jest również używane w dwóch miejscach. Dlatego nie powinieneś mieć złudzeń, że imię „Radha” nie znajduje się w Bhagwatam. Ponadto ten, który stworzył Bhagwatam (Ved Vyas), stworzył również wszystkie inne Purany. Podałem nazwy tych Puran wcześniej. Imię Radha jest opisane szczegółowo w tych pismach.
Jest jeszcze jeden powód, dla którego nie zapisano konkretnie imienia Radha. Shukdeo Paramhans tak bardzo kochał imię „Radha”, że gdyby powiedział je Parikszitowi, Shukdeo wszedłby w boski trans na sześć miesięcy. Shukdeo musiał wyjawić Parikszitowi Bhagwatam w ciągu 7 dni. Z tego powodu Shukdeo nie powiedział słowa „Radha”.
Jest to napisane w Narad Panchatra – „Kiedy po prostu mówisz „Ra”, powinieneś myśleć, że otrzymałeś wszystko, jeśli jest to powiedziane z całkowitą wiarą”. „A kiedy ktoś mówi „dha”, – Kryszna biegnie za duszą, to mówi Radha”. Shukdev Paramhans pomyślał: „Mój Kryszna musiałby biec, dlatego powinienem potajemnie używać innych imion i nie używać imienia Radhy”.
Przykład – henna jest koloru zielonego. Jej liście są zielone. Kobiety nakładają hennę na stopy, więc ich stopy stają się czerwone. Czerwony kolor nie był wcześniej widoczny w liściach. Skąd się wziął? Jest potajemnie obecny w liściach. Podobnie Shukdeo Paramhans opisał imię Radhy innymi synonimami Radhy. Dlatego jeśli ktoś ma takie błędne pojęcie, że imię Radhy nie znajduje się w Bhagwatam, powinien pozbyć się tej myśli.
Jaki powinien być nasz główny cel i zamysł? Naszym prawdziwym celem jest poddanie się Radhy. Tylko poddanie się, nic więcej. Jeśli się poddasz, otrzymasz Łaskę Radhy i wyzwolisz się od Maji. Osiągniesz Boską Błogość i Boską Wiedzę na wieczność. Wedy głoszą – „Staniesz się całkowicie spełniony i zadowolony z siebie i osiągniesz swój cel”. Dlatego udowodniłem, że imię Radhy znajduje się nie tylko w Bhagwatam, ale także w Wedach.